Alla inlägg under januari 2009

Av P o T - 6 januari 2009 10:23

Häromdagen träffade jag och F en gäng andra familjer som också fått sina barn från SA. I denna diskussion uppkom skolläget för de barn som bor på vårt blivande område och som ska börja högstadiet.


Jag blev kall. För det visade sig att den skola som blir naturlig för F är en skola jag INTE vill att hon ska gå i. Visst det ligger långt fram i tiden men självklart ser man till skolsituationen när man väljer bostadsområde.


Så jag ringde en vän.


Blev lugn.


För under de 11 år som det dröjer kommer hon

1) gå på stans typ bästa dagis och skola år 1-5 först

2) Idag kan man ju välja och vraka mellan skolor i stan.


Dessutom kommer säkert vi föräldrar att gå ihop och försöka hålla ihop kompisarna så gott det går, även in på högstadiet.


Många föräldrar kanske inte tänker i dessa banor. Men det vore konstigt om inte jag gjorde det. Självklart läser jag skolors kvalitetsredovisingar, jag är ju lite jobbskadad..


Ibland vet jag kanske för mkt om vissa skolor. T ex vet jag numera vilka tre skolor som är högrepresenterade hos det centrala Familjecentrum nere på stan. De är inte de skolor man tror utan snarare de skolor man aldrig skulle ha trott det om, de fina...


Min egen skola t ex, var ju kass för 10-15 år sedan, nu är det en av stans bästa högstadieskolor. Så saker o ting ändras ju.


Därför är det en trygghet att veta att vi kan välja fritt när den dan kommer, jag kör gärna runt F till andra sidan stan om det krävs.


Hon kan bara inte hamna på en skola där hakkors ritas på rutorna....


Väntan...på arkitekten. Det händer inte så mycket här just nu. Vi väntar på att få vår nybyggnadskarta, fick visserligen en men inga skalor är utsatta så vi måste vänta på den riktiga.


Väntar även på husritningarna, från arkitekten, så att vi kan bestämma oss för vilket hus vi ska bygga, och får reda på vad hela kalaset m tomt kostar.


Måste även ringa en marksnubbe som kan borra lite på tomten för att se om det beh pålas...


Både markarbete och fyllnadsgrus är sk mörkersiffror, man vet inte vad som behövs innan man börjar. Därför måste det också in i kalkylerna.

Att bygga hus kostar alltid mer äv vad man tror.


Men vi har satt en lånegräns, dvs hur mkt vi ska ha som lån när vi lagt in vinsten från vårt nuv hus, när vi räknat med alla extra kostader, tomten, trädgården, gräsmattan, carport, altan osv.


Poolen struntar vi i. Visst det skulle vara fint o mysigt, men jag menar om vi vill bada så åker vi med all sannolikhet ut med båten. Sen tänk om det skulle hända nåt, Ottos mamma dog ien pool, hon hoppade i, hamnade under skyddet och drunknade..fy


Det stora dilemmat nu är färgsättningen. Ska vi ha det som vi har det nu eller ska vi byta ut soffan och gå på mer bruna linjer? Vår soffa kan lite för stor och det kommer vi inte veta förrän vi står där. Tänk om vi då valt golv, kakel mm efter den grå-vita linjen. Så ska vi byta soffa och köper då kanske en mörkbrun.


Jag frågade T vilket rum i vårt hus som är hans favorit, då sa han sovrummet för att han gillar det bruna...han inser inte riktigt att hans älskade soffa då hänger på en tunn tunn tråd, hehe


I-landsproblem finns det gott om under ett husbygge som ni kanske märker.


Idag ska jag pimpa huset på utsidan inför visningen på söndag. Lite granris ska plockas. Redan har det börjat gå förbi folk här på kvällar o dagar, ja sen huset kom ut på hemnet. Helt galet...men jag vet, jag har ju gjort så själv.


Over and out

Av P o T - 3 januari 2009 12:22

...och det är med blandade känslor. Allt vi byggt, slipat, målat, tapetserat, planerat, köpt mm mm.


Kolla här: http://www.hemnet.se/beskrivning/hemnet/340550


Först och främst känns det oerhört spännande! Vårt mål är 2 milj och det ska bli mkt intressant att få höra folks reaktioner på vårt hus, vår smak och färgsättning. Det här är den väg vi vill vandra, vi vill ut på landet, kunna ta hunden och gå rakt ut i skogen och bara vara. F älskar att vara ute i skogen! Se rådjur vandra omkring i trädgården ...ligga redo m bössan, närå


Men det är också vemodigt...det kommer inte att vara sorgligt när vi väl lämnar huset, men tills dess. Lite sorgligt är det nog, särskilt att lämna våra underbara grannar.


Man vet aldrig om man gör rätt, det kan man ju aldrig veta. Men det man ska komma ihåg det är att det alltid finns en väg tillbaka.


ps. Huset verkar bli större än vad vi trott...210-220 kvm....

...och igår var jag på rean på IKEA och köpte julbelysning till nya huset, hehe, är jag ute i god tid eller? Jga har redan julpyntat och möblerat huset tusen gånger om.

Av P o T - 2 januari 2009 18:57

På riktigt!


Idag var mäklaren här med en fotograf som fotade hela vårt älskade hus. Vi har fejat o fixat hela dagen, F har varit med hon oxå men plockat fram det vi lagt undan.


Idag såg huset ut som det gjorde innan den 9 maj haha, innan F alltså.


Huset kanske tom kommer att ligga ute ikväll, hujedamej vad detta är spännande!


Håll tummarna för att vi verkligen ska få det vi vill..och gärna lite till..

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2 3
4
5
6
7
8
9
10 11
12
13
14
15
16
17
18
19 20 21 22 23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2009 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards