Direktlänk till inlägg 21 januari 2009

Akut möte

Av P o T - 21 januari 2009 16:56

Idag bokade vi i sista stund in ett möte med Mälrvillan och vår arkitekt. Där satt vi och ritade ett helt annat hus ;) Sa jag att vägen till 'det perfekta ljudet' inte är spikrak (Nilecity)


Det hus vi trodde att vi skulle bygga visade sig sticka iväg rejält i pris och vi är inte såna som toklånar pengar, vi köper ALDRIG på kredit. Att leva på nån annans pengar är inte vår filosofi. hus o bil, ok men inget annat.


Det roliga är att det hus vi dag valt att rita är det hus vi tittade på från allrs första början. Det är ett:




Det är från början ett a-hus som vi ritat om. 96,7 kvm på bottenplan och totalt 176 kvm tror jag det var. Det är så fint och nu känns det som om vi kommit hem, både områdesmässigt och prismässigt.


Sen la vi till en massa coola detaljer som ett avlångt liggande smalt fönster ovanför vår sång, SÅ SNYGGT. De är sånt man ska tänka på nu, för såna stora förändringar kommer vi aldrig att göra själva.


Det kom in en tjej i slutet av mötet och liksom lull-lullade till vårt hus, helt i min smak. T tänker mest på eluttag och ventiler so I am all alone in the lull-lulling business...haha. Men dte är väl tur att man är olika. Är så glad över att han lämnar över inredning och lull lull åt mig.


En annan rolig grej är att vi från början ju tingade en tomt i Örtagården, när det inte alls hade byggts så många hus där. Sen gick det några år.


Nu är vi tillbaka där vi började, både vad gäller område och hustyp.


Jag frågade arkitekten om han tycker att vi är veliga. Han svarade att alla gör så här, går hela varvet runt liksom, eftersom det är ett livsprojekt så ska det ju bli rätt.


Vi satt också och placerade ut huset på tomten, så nu vet vi hur det kommer att stå! Det blir en verklighet!!!!


Nästa steg är:


1) Få ritningen med huset på tomten av arkitekten så vi kan ringa marksnubben och få en geoteknisk undersökning gjord (så vi vet vad som finns under all lera)


2) Godkänna ritningarna


3) Få offert av Mälarvillan


4) Lämna in handlingar för bygglov


5) Tillsammans med Mälarvillan tjata på Byggnadskontoret så att bygglovet godkänns SNABBT


6) Vårt hus börjar tillverkas och grunden gjutas på plats


7) Stomresning och SKÅL!!!


8) Hålla tummarna för att allt är klart till sommaren, om inte har jag sagt åt Anders på Mälarvillan att han säkert har ett stort hus vi kan komma o bo i ett tag ;)


Vilken härligt rolig dag!


 
 
Ingen bild

Edvin

22 januari 2009 19:29

Huset passar in perfekt!!

Snart midsommar.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av P o T - 23 mars 2009 21:24

  Jag flyttar min blogg till ett annat smidigare forum :)   Skriv en kommentar om du vill följa med!   KRAM ...

Av P o T - 21 mars 2009 10:30

  Ja, det var onekligen länge sen jag skrev något här. Men det händer ju inte så mycket och det som händer är inte så fasligt roligt. Tycker bara att allt tar alldeles för lång tid. Många saker vi inte räknat med men som måste göras. Det blir nån sla...

Av P o T - 8 mars 2009 16:15

Inget nytt.   Förutom att jag frågade T om han kommer att orka.   Ja, absolut sägr Mr T. Det är ju det här jag gör på jobbet, som projktledare, jag leder projekt, ringer hit och dit, fixar o trixar.   Hmm, tänkte jag   Tänkte inte på det   Liksom   M...

Av P o T - 6 mars 2009 20:07

Idag har jag tänkt en massa. På hur vi började detta husprojekt med viljan att få en nyckel i handen och bara flytta in. Till att samordna allt. Hitta företag som kan fixa grund, inkl allt, resa huset, fixa väggar mm på insidan, kakla, måla, VVS, el....

Av P o T - 4 mars 2009 09:40

  Jag har influensan och maken + dotter far runt på Öppna förskolan och annat. Igår åkte de till en annan köksleveratör och bad att få ett kök uppritat. Först började de rita ett klassikt kök, dvs med köksskåp efter ena väggen mm.   Men då sa min man...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2 3
4
5
6
7
8
9
10 11
12
13
14
15
16
17
18
19 20 21 22 23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2009 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards